Mária Magdolna-július 22

Mária Magdolna-július 22

Ha tetszett a cikk osszd meg!

A római katolikus egyház hagyományában 3 nő alakja fonódott össze egy nő-alakká. Az első nőt nem nevezik nevén, csak annyit tudunk róla Lukács evangéliuma szerint (Lk 7,36), hogy bűnös asszony volt, aki a farizeus Simon házában saját könnyeivel megmosta, hajával megtörölte, majd kenettel megkente az ott vendégeskedő Jézus lábát, akitől ezután bűnbocsánatot nyert.

Említ az Újszövetség egy Betániából származó Máriát is, aki a feltámasztott Lázár és Márta testvére volt, János elbeszélése szerint. Ő figyelmesen hallgatta Jézus tanításait, és egy alkalommal drága nárdus olajjal mosta meg Jézus lábát.

A harmadik nő, Mária, egy Magdala nevű kisvárosból származott. A latin Maria Magdalena szó szerint azt jelenti, hogy magdalai Mária. Márk megjegyzi (16,9), hogy Jézus „hét ördögöt” űzött ki belőle. Ezután Jézus meghívta, hogy szegődjön a nyomába, legyen a követője. „Ezután bejárta a városokat és falvakat, tanított, és hirdette az Isten országát.” Jézus az „apostolok apostolának” nevezte. (Apostol apostolorum) Mária Magdolna neve mindig az első a Jézust kísérő asszonyok között. Kiválasztottként elkísérhette az Urat a Golgotára is. Márk evangéliumában olvashatjuk, hogy „Asszonyok is álltak ott, és messziről nézték, mi történik. Köztük volt Mária Magdolna, Mária, Jézus anyja, az ifjabb Jakab és József anyja és Szalome. (Mk 15,40). A két Mária mindvégig kitartott Jézus mellett, egész estig ott maradtak keresztje közelében, s jelen voltak akkor is, amikor Arimateai József levette Jézus holttestét a keresztről, gyolcsba göngyölte, és sziklába vájt sírboltba helyezte: ”Mária Magdolna és Mária, József anyja megfigyelték, hogy hová temette”. (Mk. 15,47)  Amikor a szombat elmúlt, „a hét első napján, kora reggel” (Mk 16,8) kimentek a sírhoz, mégpedig azzal a céllal, hogy a drága holttestet bebalzsamozzák. Szent János szerint Mária Magdolna volt az első tanúja a feltámadásnak (Jn 20,9). Jézus Mária Magdolnára bízta, hogy „menj a testvéreimhez, és vidd nekik hírül: fölmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez és a ti Istenetekhez”. (Jn 20,11-18)

A legenda szerint az Úr mennybemenetele után Mária Magdolna Krisztus iránti szeretetében nem akart többé embert látni, ezért magányba vonult. Másik legenda úgy tartja, hogy a keresztényüldözések miatt egy evező nélküli csónakban a tengerre bocsátották. A csónak Aix-les-Bains környékén ért partot, és itt, egy barlangban vezekelt még harminchárom évig. Az imádság minden órájában angyalok emelték az égbe, ilyenkor az arca ragyogott, mint a nap. Csak az oltáriszentséggel táplálkozott, melyet szintén az angyalok vittek neki. Imádkozás közben elragadtatásában gyakran levitált.

Ezt a három, egymással eredetileg nem azonos nőalakot egyesítette Nagy Szent Gergely pápa 591-ben, amikor biblia-magyarázatában már bűnös asszonyként állította be Mária Magdolnát. A középkori gondolkodók már a bűnnel és a bűnbánattal összekapcsolt Mária Magdolna alakját összehozták a szexualitással is. A 13. századi genovai érsek, Jacobus de Voragine híres Legenda Aureájában már egyértelműen azt írja, hogy Mária Magdolna szexuális bűnt követett el. Így lett Mária Magdolnából egy prostituált.

A keleti egyház kezdetektől fogva külön-külön tisztelte ezt a három személyt. A modern újszövetségi kutatások már igazolták a keleti egyházat, bár Mária Magdolnát még nem igazán sikerült rehabilitálni.

Érdekesség, hogy az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció 2016. június 10-én dekrétumot tett közzé, mellyel Ferenc pápa kifejezett óhajára Szent Mária Magdolna eddigi emléknapját a Római általános Kalendáriumban ünnep, „festum” rangjára emelte.

A magyar néphagyomány szerint Mária Magdolna napja szépségvarázsló, hajvágó leánynap. Egyes helyeken leányvasárnap is. A szőlőkben dologtiltó nap, zivatarhozó napként ismert. Szeged környékén sem mosni, sem sütni nem volt jó. Esőjével bő veteményt jósol, ugyanakkor a dió- és mogyorótermés rossz lesz.

A Mária Magdolnáról elnevezett forrásokat gyógyító erejűnek tekinti a nép. Például Dénesfalván, a Szepességben már a középkorban szembetegségeket gyógyítottak. Rozsnyó határában lévő Mária Magdolna forrás mellé kápolnát építtettek. A kápolna építtetésének hagyománya azt meséli el, hogy a forrásnál 3 könnyelmű kisasszony mosta a ruháját. Megjelent nekik Mária Magdolna, és kérte őket, hogy változtassanak életükön. Ezt a kisasszonyok megtették, és a kápolnát hálából emelték.

 

Ha tetszett a cikk osszd meg!



Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .